نوبت دهی آنلاین: 88029600
  • تاریخ انتشار : 1403/05/01 - 09:33
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 166
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

گرامیداشت روز جهانی خود مراقبتی در مرکز قلب تهران

دکتر سلطانزاده گفت: خود مراقبتی در ارتقای کیفیت زندگی، پیشگیری از بیماری ها و کنترل بیماری های مزمن برای ایجاد آسایش و سلامتی فرد و خانواده بسیار حائز اهمیت است.

به گزارش روابط عمومی مرکز قلب تهران، 2 مرداد 1403 به مناسبت روز جهانی خود مراقبتی، دکتر الهام سلطانزاده مسئول تغذیه مرکز قلب تهران در مصاحبه ای با خبرنگار روابط عمومی به اهمیت عدم استعمال دخانیات، فعالیت بدنی منظم و تغذیه سالم بعنوان رفتارهای ارتقاء دهنده سلامتی اشاره کرد و گفت: با توجه به شعار روز خود مراقبتی امسال که به شکوفایی و سلامت خانواده اشاره دارد، کنترل وزن، قند، چربی و فشار خون بسیار حائز اهمیت است و ایجاد فرهنگ تغذیه ای سالم با آموزش درست مفاهیم آن باید نهادیه شود.
وی ادامه داد: افزایش وزن و چاقی از علل اصلی بیماری های قلبی و سکته ها محسوب می شود و پیشگیری از چاقی با پرهیز از خوردن غذاهای پر کالری مثل غذاهای پر چرب و سرخ شده و مواد نشاسته ای زیاد مانند نان، برنج و سیب زمینی باید از کودکی مد نظر باشد و رعایت تعادل و تنوع در تغذیه توصیه می شود که بر این اساس هیچ یک از گروه های اصلی غذایی نباید حذف شوند. مواد نشاسته ای مثل نان و برنج اساس تغذیه روزانه می باشد اما نباید در مصرف آنها زیاده روی کرد، از طرفی باید با مصرف نان های سبوس دار و برنج مخلوط شده با سبزیجات و غلات مثل سبزی پلو، لوبیا پلو، عدس پلو و غیره ارزش غذایی آنها را بالا برد و تا جای ممکن از قند، شکر و شیرینی های پر قند و چربی پرهیز کرد.
مسئول تغذیه مرکز قلب اضافه کرد: در مورد چربی ها حتماً باید از چربی های مفید مثل ماهی، روغن ماهی، روغن های گیاهی و آجیل های بدون نمک استفاده کرد و مصرف روغن های جامد، غذاهای سرخ کرده، کله پاچه و سایر امعاء و احشاء بسیار زیاد، محدود شود. یکی دیگر از عوامل بسیار مهم در تغذیه کنترل مقدار نمک دریافتی است که در تمام سنین باید از نمک و غذاهای شور پرهیز شود. مقدار مصرف مجاز نمک حدود 5 گرم یا یک قاشق چایخوری در طول شبانه روز برای یک نفر می باشد و مصرف نمک زیاد باعث ابتلا به بیماری پر فشاری خون و به تبع آن ایجاد سکته های قلبی، مغزی، نارسایی کلیه و دیگر بیماری ها می شود.


دکتر سلطانزاده در پایان سخنان خود گفت: مصرف انواع سبزیجات و صیفی جات غیر شیرین مانند خیار، کدو، بادنجان، فلفل دلمه، کاهو، کلم و غیره بسیار زیاد توصیه می شود و مصرف انواع میوه ها در حد روزی 3 تا 4 واحد برای تأمین ویتامین و سلامتی بدن حتماً توصیه می شود اما زیاده روی در مصرف میوه برای کنترل وزن و تری گلیسرید خون توصیه نمی شود. با آرزوی شادی و سلامتی شما عزیزان.

 

 

  • گروه خبری : معاونت پژوهشی,معاونت درمان,مناسبت ها
  • کد خبر : 271712
سید محسن اسماعیلی
تهیه کننده:

سید محسن اسماعیلی

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

ارسال نظر

نظر خود را وارد نمایید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *